< Zoek opnieuw < Terug


Dit is de 42.708.669e zoekopdracht sinds 1 oktober 2005.

Nieuws uit 1903
Via de Zuiderzee naar Baarn
Dit bericht betreft het jaar 1903.
Een goede gedachte van de firma Verschure en Co. om een verbinding tot stand te brengen over de Zuiderzee met Baarn. Nu is voor de Amsterdammers, die zo weinig lommerrijke omstreken hebben, ook weer de gelegenheid geopend om na een heerlijk, frisch, opwekkend zeetochtje van ruim 3 1/2 uur te wandelen en te genieten van Baarn's mooie omstreken. Het eerste tochtje werd op 27 juli 1903 ondernomen met de keurige salonboot "Meppel II", die om negen uur aan de De Ruyterkade van wal stak met een talrijk gezelschap passagiers. Jammer, dat na een half uurtje stoomens, de lucht begon te betrekken en de vriendelijke zon achter loodzware, laag op het water hangende, wolken schuilging.
Om Baarn te bereiken moet men de Zuiderzee verlaten en het riviertje de Eem opstomen. Langs beide oevers aanschouwt men schilderachtige tafereeltjes, typische boerenwoningen, in 't groen verscholen achter een tamelijk hoge dijk, waarop de bewoners in hun eigenaardige klederdracht, in groepjes geschaard, de stoomboot hartelijk toewuifden. Het was immers een ongewone gebeurtenis, zo'n boot vol met plezierig gestemde stadsmenschen, die gingen genieten van al het schoone dat Baarn hen te bieden heeft. Ook aan de aanlegplaats heerste een niet-allerdaagse drukte. Talrijke Gooibewoners stonden ongeduldig de aankomst te verbeiden, wijl toch aangekondigd was dat ook 's middags een tochtje op de Zuiderzee zou worden gemaakt. Dit gebeurde dan ook met een kleine honderd liefhebbers. Het eerste tochtje was uitstekend geslaagd en de firma Verschure en Co. hoopt er ook geregeld mee door te gaan. Minder aangenaam was het dat gedurende de terugvaart de wolken zich begonnen te ontlasten en de regen bij stroomen op het dek kletterde en de zonnetenten bijkans doorweekte, zodat in allerijl een ieder de vlucht nam naar de kajuit, waar het ook wel uit te houden was, wegens de gerieflijke inrichting.
Via de Zuiderzee naar Baarn
Bericht ingestuurd door: Eric W. van der Ent
Oud Nieuws
Willekeurige oude nieuwtjes
Nieuws uit 1935
Gedenkplaat Emmabrug

In verband met de voortdurende lichte ongesteldheid van H.K.H. Prinses Juliana in 1935, zal de onthulling van de gedenkplaat welke wordt aangebracht aan de Koningin Emmabrug te Baarn, niet door H.K.H. Prinses Juliana geschieden. ...lees meer
Nieuws uit 1815
Willem Frederik, prins van Oranje slaat aanval Fransen af

Tegenover Paleis Soestdijk, aan het einde van de Koningslaan, staat de Naald van Waterloo. Het ontwerp is afkomstig van de architect Abraham van der Hart. Dit gedenkteken is opgericht voor Willem Frederik, prins van Oranje, omdat hij in 1815 de eerst ...lees meer
Nieuws uit 1968
Electriciën Johannes Breunesse verongelukt

Op 15 november 1968 overleed de 36 jarige electriciën Johannes Breunesse. Hij viel van een ladder toen hij bezig was met het ophangen van de feestverlichting in onze winkelstraten. Eén van de haken liet los, waardoor hij met ornament en al achterov ...lees meer
Nieuws uit 1941
Pamfletten tegen het Duitse Rijk

Op 1 maart 1941 zijn er op bomen in Baarn pamfletten aangebracht om op 3 maart om twee uur 's middags op de Brink te demonstreren tegen het Duitse Rijk. Op 3 maart zijn op meerdere plaatsen pamfletten aangebracht met de oproep "Nederland Staakt". Op ...lees meer
Oud Nieuws
Willekeurige oude nieuwtjes
Nieuws uit 1875
Hotel Ronge geopend

In 1875 werd Hotel Ronge (later Promenade) aan de Prins Hendriklaan wordt geopend. ...lees meer
Nieuws uit 2007
Geen brugwachter meer voor onze Eembrug

Drie generaties Van IJken hebben als brugwachter gewerkt op de ophaalburg over de Eem bij Baarn. Elias van IJken was schippersknecht, schipper en brugwachter aan de Eembrug. Op 29 juli 1909 werd Elias van Ijken benoemd tot brugwachter/tolvergaarder v ...lees meer
Nieuws uit 1940
N.S.B.-ers beledigd

Op 17 augustus 1940 worden in Baarn een tweetal N.S.B.-ers die met Volk en Vaderland colporteren door andersdenkenden beledigd. ...lees meer
Nieuws uit 1825
Hoofdelijke omslag

In 1825 bedroeg de hoofdelijke omslag in Baarn de somma van 1.100 gulden. De hoogstaangeslagenen waren dhr. J. Huydecoper van Maarseveen, bewoner van Groeneveld mt 66 gulden en dhr. G. Faas Elias, bewoner van Schoonoord met 30 gulden. ...lees meer
Oud Nieuws
Willekeurige oude nieuwtjes
Nieuws uit 1962
Zes woningen branden af

In 1962 branden de "Zes Woningen" aan de spoorlijn Hilversum-Baarn af. De door de brand veroorzaakte schade bedraagt ca. 70.000 gulden. ...lees meer
Nieuws uit 1874
Twee paarden overreden door trein

In juli 1874 worden op de Oosterspoorweg nabij Baarn twee paarden overreden. Onvoorzichtigheid kan hierbij als oorzaak aangemerkt worden. Een boer wilde met zijn wagen het spoor passeren terwijl de trein reeds in zicht was. In de haast liet hij het h ...lees meer
Nieuws uit 1927
De schoolbevolking in 1927

Aantal leerlingen per school op 1 januari 1927: Openbaar Onderwijs: De Oorsprong: 270 (waarvan 59 afd. ULO), Julianaschool: 98, Oosterschool: 122, Westerschool: 104, Lage Vuursche: 31. Bijzonder Onderwijs: Kon. Wilhelminaschool: 186 (waarvan 48 afd. ...lees meer
Nieuws uit 1940
Een klok voor het station

12 janurai 1940 De Ned. Spoorwegen voldoet aan een lang gekoesterde wens, en schenkt, op verzoek van „Baarns Bloei”, een electrische klok, geplaatst aan de ingang van het station. ...lees meer